Klik 'Play'

Tuesday, January 19, 2010

Cinta dan rindu I

Apabila kita berbicara mengenai cinta dan rindu, kita tidak dapat lari soal hati dan rasa. Semenangnya tidak dapat dinafikan bahawa cinta dan rindu letaknya di hati. Hati merupakan raja kepada setiap anggota dalam diri manusia.

Sabda Rasullah saw yang bermaksud: "Bahawasanya dalam jasad anak adam ada seketul daging. Apabila baik daging itu, baiklah seluruh anggotanya. Sebaliknya, jika jahat daging itu, jahatlah seluruh anggotanya. Ketahuilah, daging itu ialah Hati," riwayat Bukhari.

Ini bermakna, cinta dan rindu haruslah bersmei dalam hati cinta dan rindu yang 'baik'. Barulah hati akan menjadi baik begitu juga dengan anggota lain, akan juga menjadi baik. Tetapi jika cinta dan rindu yang jahat, maka jahatlah hati. Kesannya jahatlah seluruh anggota badan.

Pendek kata, jagalah hati dengan baik. Janganlah dibiarkan hati itu penuh dengan cinta dan rindu yang salah. Kesannya sangat buruk, bahkan terlalu menjejekkan.

Seperti juga menyerahkan kepimpinan kepada seorang penjahat. Semestinya kita tahu apakah kesannya kepada pemerintah dalam negara. Pemimpin yang jahat akan melakukan kemungkaran, kezaliaman, kejahatan, dan lain-lain perbuatan terkutuk yang bakal meruntuhkan pendudukan bahkan negara.

Oleh itu, begitulah dengan sekeping hati yang jahat, ia boleh memusnahkan diri kita kelembah kejahatan. Jadi berhati-hatilah menjaga hati dengan berhati-hati memberi cinta dan rindu kepada seseorang.

Persoalan yang bermain di fikiran kita ialah siapakah yang patut kita harus memberi cinta dan pada siapa kita mesti rindu. Berkemungkinan ada dikalangan kita tertanya-tanya, kemungkinan cinta dan rindu ini harus diberikan kepada buah hati atau kekasih atau si dia yang selalu diingati.

Jika membuat cara-cara tersebut, sebenarnya kita silap. Islam telah menetapkan, secara fitrahnya hati manusia sebenarnya mecintai dan merindui Allah sebagai pencipta...

BERSAMBUNG...

No comments:

Post a Comment